Posted by : Jordi Castaño dijous, 28 de febrer del 2013


Tot i haver estat molt recentment al Restaurant Topik, quan em vaig assabentar que feien aquest festival monogràfic de tonyines i garnatxes, vaig decidir enredar a uns quants i anar a provar l'experiència.

Es tractava d'un menú elaborat amb diferents parts de la tonyina. Unes quantes ja m'eren familiars, mentre que d'altres que no coneixia em van sorprendre i molt.

Després d'unes explicacions dels moviments migratoris de les tonyines i de les zones de captura i reproducció d'aquestes, ens explicaren les diferents parts i formes més adients de preparar-les. 

Per començar, ens van portar uns fideus japonesos de llom alt de tonyina amb dashi de les seves espines i acompanyats d'ous de peix volador, que aportaven un cruixent al conjunt. El dashi és una mena de caldo preparat habitualment a base d'alga kombu i katsuobushi (flocs de bonítol sec).  

Fideus japonesos de llom alt de tonyina amb dashi de les seves espines



A continuació, ens van servir una amanida d'escabetx de galta de tonyina. Boníssima (i ració més que generosa) preparació d'una peça que no recordo haver tastat abans. Es fonien en boca els greixos i la carn de la galta, en una sensació similar a la que pot proporcionar una galta de porc o vedella ben cuinada a foc lent. Primera de les peces que em van sorprendre gratament.


Amanida d'escabetx de galta de tonyina




Després va arribar una de les parts més apreciades per la gent en general. Es tractava del plat, crec que mal anomenat, "Ventresca de toro en estat pur". Per els meus coneixements rudimentaris i el que he pogut llegir, em sembla que és el mateix "ventresca" que "toro" (que és com es coneix a la part abdominal de la tonyina). Si algú em pot treure d'aquest dubte l'hi agrairé...

Però deixant de banda el tema del nom, va ser un d'aquells talls dels que no m'hagués importat repetir uns quants cops...  


Ventresca de toro en estat pur 



El següent plat en arribar a taula va ser una hamburguesa de llom baix de tonyina. La tonyina bé, però el pa... quin pa! De l'obrador de Daniel Jordà al barri de La Trinitat i del que ja havia sentit parlar, però no havia tingut el plaer de tastar (al menys conscientment). Tot i que la fotografia pot enganyar l'hamburguesa era per menjar d'un parell de mossegades. Em va semblar molt bo i divertit. 


Hamburguesa de llom baix de tonyina 



Bé el tàrtar de tonyina amb gratinat de garoina de mar, tot i que, per el meu gust, va ser el més fluix del menú. M'agraden molt tots dos ingredients, però per separat. En aquest cas, crec que el sabor tan pronunciat de les garoines feien desaparèixer o si més no, desmerèixer el gust de la tonyina. 


Tàrtar de tonyina amb gratinat de garoina de mar




I anem amb l'espectacle de la nit. Ens varen servir un arròs de sepionets, ostres, carxofes i aleta de tonyina que era de traca i mocador. Aquesta va ser l'altre part de la tonyina que no tenia el plaer de conèixer i que em va fascinar. Tenia la melositat de la ventresca però amb una carnositat i consistència que la feien molt diferent de tot el que havia tastat fins ara. Molt bona.

A més, l'arròs (que per al meu gust li sobraven un parell de minuts...) estava molt bo i la ració era de campió. O al menys ho era la meva, que crec que em van veure amb molta gana...  Però que consti que no em vaig deixar ni un sol gra d'arròs al plat.


Arròs de sepionets, ostres, carxofes i aleta de tonyina 



L'últim plat, consistent amb una mena de guisat anomenat "Morrillo de tonyina a la catalana amb samfaina" tot i ser molt bo, crec que no el varem poder gaudir com es mereixia ja que l'arròs ens havia deixat "quadrats". Aquesta part de la tonyina esta situada a la part superior del cap i té també una important proporció de greix, pel que és ideal per plats de cocció d'aquests tipus.  


Morrillo de tonyina a la catalana amb samfaina 



Tots els plats del sopar van ser acompanyats per vins monovarietals (pràcticament) de garnatxa blanca. Sincerament, i com no recordo quin de cadascun d'ells va ser servit en cada plat, em limitaré a enunciar-los a continuació, sense que el ordre sigui indicatiu de res en especial.

  • Rita 2011 de Vinyes Domènech D.O. Montsant
  • Ètnic blanc de Celler Masroig D.O. Montsant
  • Illercavonia 2011 D.O. Terra Alta
  • Foranell Garnatxa Blanca de Quim Batlle de la D.O. Alella
  • El Quintà de Bàrbara Forés de la D.O. Terra Alta
  • L'Avi Arrufi del Celler Piñol de la D.O. Terra Alta
  • Ovella Negra de Mas Candi de la D.O. Penedés
  • Indígena Blanc de Parés Baltà de la D.O. Penedés
  • Les Brugueres de La Conreria de Scala Dei de la D.O. Priorat
D'entre tots ells destacaré dos que em van agradar molt El Quintà de Bàrbara Forés i el Rita 2011 de Vinyes Domènech. Dels dos cellers havia tastat d'altres vins, però no aquests blancs meravellosos. Del celler Bàrbara Forès, el Coma d'en Pou i del celler Vinyes Domènech, el Furvus. I del que, per cert, va assistir al sopar el propietari i ens va proposar de fer un dinar al seu celler. A veure si hi ha sort...


Les postres, bones. Jo ja vaig punxar en aquest punt... I no seria objectiva la meva opinió del tast d'aquest bonic pastisset... Ho sento però no recordo de que era...




En resum un increïble sopar amb plats molt ben elaborats, quantitats més que generoses (en algun dels plats potser massa i tot, i això que soc de bon menjar...) servits en un entorn molt proper i familiar, i amb uns vins molt ben trobats per fer baixar el sopar.



{ 2 comentarios... read them below or Comment }

  1. Hola...

    He estat poc actiu i fins avui no he vist el comentari. Tal com vam comentar no hi vaig poder anar, però molts plats els conec de la darrera edició i comparteixo les teves sensacions,

    Sempre són una celebració els sopars que organitza Topik. El proper tampoc podré anar, ja que encara no puc conduir (el meu cotxe és molt baix), però ja hi tornaré.

    Salut!

    ResponElimina
  2. Hola Ricard

    Ara que he afegit al Topik al Facebook, segur que a algun dels sopars que organitza acabaré anant.

    A veure si coincidim.

    He fet canvis al disseny del blog i ara no sé si estic contestant el teu missatge o bé publicant un de nou...

    En qualsevol cas... fins aviat!

    ResponElimina

Amb la tecnologia de Blogger.

Guia 3(o+)aTaula

Guia 3(o+)aTaula
Feu clic per descarregar-la en PDF

Dites a tenir en compte

"No hi ha amor més sincer que l'amor al menjar" - George Bernard Shaw

"L'amor és tan important com el menjar. Però no alimenta" - Gabriel García Márquez

"No ens reunim al voltant de la taula per menjar, sinó per menjar junts" - Plutarco

"Qui rep als seus amics i no presta cap atenció personal al menjar que ha estat preparat, no mereix tenir amics" - Anthelme Brillat-Savarín

"La vida és allò que passa entre els àpats" - Carlos Rolando

Entrades Populars

Arxiu del Blog

La meva llista de blogs

Total de visualitzacions de pàgina:

Traduir

Seguidors

- Copyright © La cuina de Mindundi -Metrominimalist- Powered by Blogger - Designed by Johanes Djogan -